VIDA CENTRA
VIDA centrum – poradenské centrum pro oblast duševního zdraví a nemoci.
Služby ve VIDA centru poskytuje tým tvořený sociálním pracovníkem a konzultanty s vlastní zkušeností s duševním onemocněním.
Služby jsou poskytovány v terénu (tj. v psychiatrických zařízeních) i v konzultačních hodinách v kanceláři centra.
V centrech NEPOSKYTUJEME: psychoterapii, právní poradenství, ubytování, finanční půjčky.
ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím – zahrnuje zprostředkování navazujících služeb (např. psychiatrických, psychosociálních, sociálních, právních apod.), podporu využívání zdrojů informací – počítač, internet, zásady mezilidské komunikace.
Sociálně terapeutické činnosti – poskytnutí poradenství v oblastech orientace v sociálních a zdravotních systémech, práva, psychologie a v oblasti vzdělávání. Slouží např. k příznivému ovlivnění sociální situace, odstranění psychických problémů, nastartování změny životních stereotypů, posílení sebevědomí a důvěry ve vlastní schopnosti, sebepoznání a stanovení individuálních hranic.
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí – pomoc při vyřizování běžných záležitostí, pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím. Pomoc také zahrnuje předávání informací o právech, povinnostech a oprávněných zájmech a hledání společných možností řešení nepříznivé sociální situace. Součástí je např. doprovod uživatele služby na úřady, do následných služeb, sociálně právní pomoc, pomoc s úředními listinami, korespondencí, pomoc při shánění bydlení, zaměstnání atd..
Poskytujeme poradenství zejména v oblastech – možnosti zdravotní péče, oblast bydlení a volného času, podpora zaměstnávání a zprostředkování práce.
PORADENSTVÍ NA ZÁKLADĚ VLASTNÍ ZKUŠENOSTI
Vlastní zkušenost – vlastní zkušenost s duševní nemocí popř. hospitalizací v psychiatrické nemocnici
Povzbuzení, posílení, podpora – konzultanti naslouchají pacientovi, jeho životnímu příběhu
Poskytnutí informací o:
– režimu oddělení – program oddělení (zejména kdy a jak probíhá komunita), čas stravování, telefonování, možnost vaření a zalévání kávy, režim návštěv, vycházek
– kompetencích a rolích personálu v PN – na koho se může pacient obrátit s daným problémem
– službách v PN – je-li např. v prostorách nemocnice k dispozici telefonní budka, dopisní schránka, trafika, obchod, možnost trávení volného času, popřípadě odkdy dokdy trafika funguje, apod.
– povinnostech pacienta – jedná se zejména o povinnost dodržovat provozní řád a režim zařízení, lékařem stanovený léčebný režim, nepožívat v průběhu hospitalizace alkoholické nápoje a jiné návykové látky, při příjmu odevzdat předměty, kterými by si mohli ublížit.
– následných službách – jakých služeb může pacient využít po odchodu z PN